Ile kosztuje reklama na Facebooku?”

“Ile kosztuje reklama na Facebooku?” to pytanie które zadaje sobie coraz więcej z nas. Dlaczego? Ponieważ Facebook nie ułatwia nam zrozumieć zawiłości swojego systemu. Jak zatem działa Facebook Ads i co wpływa na koszty reklamy? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ale zrozumienie mechanizmów Facebooka może pomóc nam przewidzieć z jakim budżetem powinniśmy się liczyć, aby dotrzeć do satysfakcjonującej nas liczby odbiorców.

18161731052_0a93dbd02c_b

Mechanizm reklam na Facebooku działa jak typowy system aukcyjny – oznacza to, że o miejsce na tablicy użytkowników konkurujemy z innymi reklamodawcami​, którzy tak jak my chcą dotrzeć do określonej grupy docelowej. Należy pamiętać, że sam Facebook dba o to, aby nie zaśmiecać aktualności użytkownikom dlatego bardzo ogranicza ilość wyświetlanych reklam i wyświetla te, które spełniają dwa najważniejsze kryteria: ofertę i skuteczność.

Oferta to tzw. stawka maksymalna jaką jesteśmy w stanie ponieść za dotarcie do użytkowników w zależności od systemu rozliczeń jaki wybierzemy. Facebook pozwala nam na dwa możliwe systemy – CPM, czyli opłatę za 1000 wyświetleń naszej reklamy lub CPC, czyli rozliczenie na podstawie kliknięcia w naszą reklamę​. Stawki te można ustalić ręcznie, narażając się na to, że nasze stawki mogą okazać się za niskie i reklama nie będzie wyświetlana lub automatycznie, kiedy Facebook dobierze stawkę tak, aby generowały odpowiednie zasięgi. Całkowity budżet jaki chcemy przekazać na reklamę zależy od nas, a sam Facebook gwarantuje, że nie zostanie on przekroczony.

Na skuteczność reklamy mają wpływ też elementy odpowiedzialne za jej atrakcyjność​, czyli tekst reklamowy, grafika czy film oraz odpowiednio dobrana grupa docelowa. Praktyka pokazuje, że czym konkretniej określimy osoby do których chcemy dotrzeć, tym koszty wyświetlenia będą niższe.

Na stawki może mieć wpływ także umiejscowienie reklamy​. Facebook Ads pozwala nam wybrać trzy miejsca – News Feed, czyli aktualności, prawą kolumnę na komputerach lub News Feed na urządzeniach mobilnych. Stawki w poszczególnych lokalizacjach, nawet jeśli wszystkie pozostałe parametry są takie same, mogą się między sobą różnić.

Warto jednak pamiętać, że na ten skomplikowany system Facebook Ads może mieć wpływ też wiele innych czynników, a koszty wyświetleń czy kliknięć zależne są od wszystkich wprowadzanych przez nas danych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>