Obecność marki w social mediach jest sprawdzonym sposobem na zwiększenie grupy odbiorców towarów i usług. Oprócz konta na Facebooku, Instagramie czy Twitterze warto rozważyć także założenie firmowego profilu na LinkedIn, serwisie stworzonym z myślą o profesjonalistach. Zapoznaj się z poniższym poradnikiem i otwórz stronę firmy na tej platformie.
Co to jest LinkedIn?
Ten popularny serwis społecznościowy powstał z myślą o ułatwieniu nawiązywania relacji biznesowych. Za jego pośrednictwem każdego dnia miliony użytkowników z całego świata poszukują atrakcyjnej pracy w swoim fachu. Jest to też znakomite medium dla rekruterów przedsiębiorstw z wielu branż, którzy dzięki niemu mają dostęp do potencjalnych kandydatów oraz ich umiejętności i wykształceniu zgodnym z potrzebami danego stanowiska. Jednak nie tylko zwykli użytkownicy mogą odnieść korzyści z posiadania profilu na LinkedIn, ale także firma, dla której może to być dodatkowe miejsce promocji swojej działalności.
Według danych z 2020 roku na portalu jest zarejestrowanych ponad 640 milionów użytkowników, z czego ponad połowa jest aktywna. Polacy również coraz chętniej otwierają konta na tym medium, korzysta z niego już 3,5 miliona rodaków. Około 49% profili należy do osób majętnych, kierowników korporacji, wpływowych biznesmenów, czyli wszystkich tych, do których warto trafić z ofertą produktów oraz usług swojej firmy. Jest to też najpopularniejsze miejsce pracy rekruterów. Obecnie poszukują kandydatów na stanowiska przeważnie za pośrednictwem LinkedIn.
Profil prywatny a firmowy na LinkedIn
Chociaż popularność serwisu społecznościowego wśród użytkowników sieci stale rośnie, nadal strony firmowe cieszą się znacznie mniejszym powodzeniem niż prywatne. Mimo to obecnie ponad 30 milionów firm i organizacji z różnych części świata ma company page na LinkedIn. Przedsiębiorcy podchodzą do tego narzędzia promocji sceptycznie, ze względu na problemy z dotarciem do nowych obserwatorów, a także z niewielką aktywnością już posiadanych na kanale firmowym.
Istnieją istotne różnice pomiędzy profilem prywatnym, a firmowym na portalu. Przede wszystkim nie da się założyć tego drugiego, nie posiadając pierwszego, w którym to znajduje się opcja otwarcia company page. W przypadku strony osobistej masz do dyspozycji liczne narzędzia promocji, które niestety nie są dostępne dla konta firmy na LinkedIn. Z drugiej strony osoby fizyczne chcące mieć reprezentatywny profil w tym medium muszą poświęcić sporo czasu na wprowadzenie informacji na temat dotychczasowego przebiegu kariery, wykształcenia. Z kolei przy company page wystarczą podstawowe dane przedsiębiorstwa. Więcej informacji na temat różnic między profilem organizacji a prywatnym znajdziesz w poniższej tabeli.
Strona firmowa | Profil prywatny | |
Kto może założyć? | osoba prywatna z profilu na LIn | każda osoba, która ukończyła 16 lat |
Kto zarządza stroną? | kilku dowolnych administratorów | wyłącznie właściciel strony |
Publikowanie artykułów | niedostępne | dostępne |
Zaproszenie do obserwowania | niedostępne | dostępne |
Interakcja z użytkownikami | ograniczona | wysyłanie PW, wystawianie rekomendacji |
Profil firmy na LinkedIn – pracownicy
Portal społecznościowy stawia na promowanie osób prywatnych. W końcu powstał z myślą o ułatwieniu specjalistom z różnych sektorów gospodarki nawiązywania atrakcyjnych kontaktów z innymi profesjonalistami. Dzięki LinkedIn można zdobyć pracę w firmie oferującej bardzo dobre warunki zatrudnienia. Nie trzeba uczestniczyć w targach branżowych, wystarczy obserwować odpowiednie profile w serwisie. W przypadku wielu zawodów, na które jest wysokie zapotrzebowanie, rekruterzy sami zgłaszają się do potencjalnych kandydatów z propozycją.
Nie oznacza to jednak, że nie istnieją narzędzia służące do wypromowania company page na tej platformie. Chociaż administratorzy oficjalnego profilu firmy nie mogą korzystać z wielu rozwiązań, takich jak wysyłanie zaproszeń do obserwowania kanału oraz wiadomości prywatnych innym użytkownikom, nadal dysponują sposobami dotarcia do nowych odbiorców. Oprócz oczywistej opcji, czyli wykupienia płatnej reklamy, mogą także korzystać z pomocy pracowników przedsiębiorstwa.
Pracownicy, czyli obserwatorzy
To właśnie osoby, które pracują aktualnie w Twojej firmie, mogą pomóc Ci ją wypromować na LinkedIn. Użytkownicy z profilem prywatnym mają możliwość publikowania artykułów dotyczących działalności swojego pracodawcy, które są niezwykle pomocne w pozycjonowaniu company page w wyszukiwarce Google. Za ich pośrednictwem masz szansę dotrzeć do nowych osób zainteresowanych działalnością Twojej marki. Nie dotyczy to tylko rekruterów, których zatrudniasz w dziale HR, ale też szeregowych pracowników.
Osoby prywatne mają przeważnie na swoim profilu w LinkedIn podane aktualne miejsce zatrudnienia. Twoi podwładni stanowią swego rodzaju reklamę company page marki, ponieważ można na nią dotrzeć za pośrednictwem linku znajdującego się w opisie ich dotychczasowej kariery. Wprowadzając taką informację, automatycznie zasilają grono obserwatorów, a ich aktywność w serwisie społecznościowym sprawi, że więcej użytkowników ma szansę trafić także na oficjalny kanał przedsiębiorstwa.
Namów pracowników do promowania firmy
Jeśli chcesz odnieść sukces w serwisie społecznościowym powinieneś zachęcić podwładnych z firmy do jej aktywnego wspierania na LinkedIn. Ich zaangażowanie jest nieocenione, mają bowiem możliwość komentowania treści na company page, a także ich udostępniania czy polecania znajomym. Prowadząc konto prywatne, które bierze udział w rozwoju marki, pracownicy stają się jej ambasadorami. Im więcej osób namówisz do współpracy, tym lepiej, ponieważ wpłynie to na zwiększenie liczby obserwatorów, a tym samym sieci społeczności.
Jednak samo konto prywatne pracownika nie wystarczy, musi być ono również reprezentatywne. Dotyczy to przede wszystkim profilu prezesa firmy oraz rekruterów. To właśnie z nimi będą się kontaktować potencjalni kandydaci na stanowiska. Większość ludzi woli bowiem kontakt z człowiekiem znanym z imienia i nazwiska niż z anonimowym administratorem company page. Warto również namówić osoby z pozostałych działów na dołączenie do LinkedIn. Możesz też rozważyć przeprowadzenie szkolenia, w którego trakcie przyszli i obecni użytkownicy poznają zasady funkcjonowania portalu i sprawdzone metody promocji marki pracodawcy oraz osobistej.
Jak otworzyć profil firmy na LinkedIn?
Otworzenie company page w serwisie społecznościowym jest na tyle proste, że raczej żaden użytkownik internetu nie będzie miał z tym większego problemu. Aby to zrobić, musisz posiadać konto osobiste na LinkedIn, które później będzie powiązane z firmą. Jako prezes marki powinieneś dołożyć wszelkich starań, aby osobisty kanał był reprezentacyjny. Trzeba tam umieścić zdjęcie profilowe oraz tła, ciekawe informacje na swój temat, aktualne dane dotyczące wykształcenia oraz przebytej ścieżki kariery. Pamiętaj też o regularnym publikowaniu artykułów związanych z działalnością przedsiębiorstwa.
Rodzaje stron dla firm i organizacji
Aby założyć konto firmy na LinkedIn, otwórz zakładkę Produkty na głównej stronie (prawy górny róg), a następnie wybierz opcję „Utwórz stronę firmową”. Zostaniesz poproszony o wybranie rodzaju profilu spośród poniższych opcji:
- LinkedIn Page – najpopularniejsza opcja podzielona na dwa rodzaje. Pierwszy przeznaczony jest dla małych i średnich firm (zatrudniających poniżej 200 pracowników), a drugi – odpowiedni dla dużych przedsiębiorstw, z większą liczbą pracowników.
- Showcase Page – strona marki, można ją założyć wyłącznie za pośrednictwem LinkedIn Page, z którą będzie powiązana; odpowiednia dla firm, jakie mają oddziały lokalne, chcą wypromować konkretne linie produktów lub usługi z pomocą osobnych kont.
- Instytucje – strona przeznaczona dla placówek edukacyjnych, np. uniwersytetów.
Opis i aktywacja strony
W przypadku tworzenia company page musisz stworzyć opis, podobnie jak to ma miejsce w profilu prywatnym. Jednak kanał firmy na LinkedIn nie musi być tak samo szczegółowy, wystarczy wprowadzić poniższe dane:
- pełna nazwa przedsiębiorstwa,
- unikalny adres URL pozycjonujący się w wyszukiwarce, po którym użytkownicy będą mogli wyszukać konto firmowe,
- branża, w której działasz,
- liczba zatrudnianych pracowników,
- rodzaj prowadzonej działalności, np. spółka partnerska, cywilna, z o.o., jawna.
Oprócz powyższych warto także na profilu LinkedIn podać adres strony www, jeśli taką posiadasz. Zadbaj również o atrakcyjne wizualnie zdjęcie profilowe z logotypem oraz ciekawy slogan. Podobne dane wprowadza się przy zakładaniu strony showcase, na której trzeba również podać powiązaną company page. Na koniec musisz jeszcze potwierdzić, że jesteś przedstawicielem firmy, której profil zakładasz, zaznaczając odpowiednią opcję. Strona będzie od razu dostępna i będziesz mógł edytować podane informacje oraz je systematycznie uzupełniać.
Profil firmy na LinkedIn – dlaczego warto?
Posiadanie company page w serwisie społecznościowym daje wymierne korzyści dla marki. Warto poświęcić trochę czasu i energii na otwarcie i prowadzenie strony firmy na LinkedIn, dzięki czemu możesz zyskać nie tylko wartościowych pracowników do swojego zespołu, ale też nowych odbiorców towarów i usług oraz kontrahentów. Podstawowe zalety obecności na portalu dla profesjonalistów to m.in.:
- zwiększenie prestiżu – atrakcyjny profil jest dobrze widziany przez potencjalnych klientów i partnerów marki,
- poprawa pozycji w wyszukiwarce – dzięki unikalnemu adresowi URL company page widzą nie tylko użytkownicy LIn, ale też Google,
- kreowanie wizerunku – w opisie umieszczasz informacje na temat profilu działalności, celów i kultury organizacji marki,
- wsparcie employer brandingu – publikujesz oferty pracy, a potencjalni kandydaci mają dostęp do aktualnych pracowników oraz ich komentarzy,
- linkowanie zewnętrzne – kierujesz ruch na stronę www dzięki linkowi w opisie company page,
- szansa na zwiększenie dochodów – klienci chętniej wybierają usługi i produkty firm, które obserwują w social mediach,
- stały kontakt z odbiorcami – za pośrednictwem ofert pracy, publikacji, wpisów pracowników.
Prowadzenie strony firmy na LinkedIn
Samo założenie konta na portalu nie przyniesie Ci automatycznie korzyści. Jeśli Twoja firma jest obecna na LinkedIn, zadbaj o odpowiednie prowadzenie company page, aby trafić z ofertą do szerokiego grona nowych użytkowników. Widoczność na tym kanale social mediów pozwoli także pozyskać nowych kontrahentów oraz potencjalnych pracowników, zainteresowanych prowadzoną przez Ciebie rekrutacją. Powinieneś zadbać o nawiązanie i podtrzymanie relacji z obserwującymi, których grono nie powinno ograniczać się wyłącznie do osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie.
Rozwój strony firmy w LinkedIn
Oprócz wspomnianej wcześniej aktywacji pracowników masz też wiele innych narzędzi służących do promowania strony firmy na LinkedIn. Przede wszystkim zadbaj o częste publikacje wartościowych treści na profilu. Dzięki regularnym aktualizacjom zwiększysz szanse, że przekaz dotrze do Twoich obserwujących i sprawi, że będą chcieli na niego zareagować.
Poza treściami tekstowymi masz też możliwość publikowania video, które stanowią content atrakcyjny z punktu widzenia użytkowników. Profesjonalne filmy dotyczące codziennej działalności marki, jej pracowników oraz aktualnej oferty są bardzo angażujące dla obserwujących. Z ich pomocą możesz poprawić widoczność profilu firmy na LinkedIn i tym samym zwiększyć jego zasięg. Odbiorcy chętniej udostępniają materiały wizualne niż tekstowe, dlatego ewentualne koszty związane z nagrywaniem materiału z pewnością się zwrócą.
Pozostałe metody promocji
Miej na uwadze, że internauci, niezależnie od portalu, z jakiego korzystają, uwielbiają dzielić się z innymi swoją opinią. Możesz tę tendencję wykorzystać w praktyce, publikując co jakiś czas wpisy zawierające pytania otwarte do obserwujących. Dzięki Call to Action, czyli wezwaniu do działania, możesz znacznie zwiększyć aktywność użytkowników pod postem. W przypadku szczególnie popularnych wątków trafią do Ciebie zupełnie nowe osoby, które także będą chciały przedstawić swoje zdanie.
Do promocji profilu firmy w LinkedIn wykorzystaj także m.in.:
- odnośnik do company page na oficjalnej stronie marki,
- posty przejrzyste, zawierające krótki wstęp i podzielone na niezbyt długie akapity,
- wyróżnienie najważniejszych wątków, przypinając je na górze strony,
- płatną reklamę, która umożliwia np. lepsze targetowanie kandydatów na stanowiska.
Prowadzenie profilu firmy na LinkedIn jest zadaniem wymagającym i niestety nie ma uniwersalnej metody, która przyniesie Ci sukces w tym zakresie. Dlatego nie bój się eksperymentować z formą i treścią publikacji, wypróbowując różne drogi dotarcia do nowych obserwatorów. Aby przekonać się o skuteczności wybranego sposobu, wystarczy sprawdzić statystyki strony.
Firma na LinkedIn – wybierz profesjonalną pomoc!
Prowadzenie firmowego kanału w serwisie dla profesjonalistów to pomocne narzędzie przy rozwoju marki. Jeśli chcesz zadbać o najwyższą jakość company page, wybierz profesjonalne usługi w tym zakresie. Dzięki specjalistom z naszej agencji Twoja firma na LinkedIn (https://www.cleveragency.pl/prowadzenie-linkedin) trafi do szerokiego grona odbiorców, którzy będą aktywnie wspierać jej działalność.